Nemám auto, nemám autobus
Sociálno-ekonomické dopady znižovania emisií predstavujú kľúčovú výzvu pri realizácii klimatických politík. Zvýšenie cien palív v dôsledku dekarbonizácie sektora dopravy a budov môže mať nerovnomerné negatívne vplyvy na zraniteľné domácnosti. Európska únia preto zriadila Sociálno-klimatický fond, z ktorého má byť pre Slovensko vyčlenených 1,53 miliardy eur.
Publikácia ponúka index dopravnej chudoby, ktorý identifikuje regióny a jednotlivcov ohrozených dopravnou chudobou. Dôsledky drahších pohonných látok sa budú líšiť vzhľadom na rôzne miery dostupnosti dopravy a sociálno-ekonomické charakteristiky.
Približne 7 % obyvateľov Slovenska žije v oblastiach s vysokým stupňom ohrozenia dopravnou chudobou. V Prešovskom a Banskobystrickom kraji sa jedná o takmer polovicu obcí, pričom najohrozenejšie sú regióny Gemer, Horný Zemplín a sever Šariša.
Na základe indexu štúdia navrhuje a vyčísľuje konkrétne opatrenia zo Sociálno-klimatického fondu na znižovanie dopravnej chudoby. Opatrenia v sektore dopravy by mali cieliť na znižovanie prejavov existujúcich nerovností. Prostriedky je vhodné smerovať primárne do podpory verejnej osobnej, zdieľanej, dopytovej a aktívnej dopravy pre ohrozené skupiny alebo v ohrozených regiónoch. Výsledky štúdie môžu slúžiť ako podklad pre tvorbu Sociálno-klimatického plánu Slovenska.
- Nemám auto, nemám autobus (analýza, .pdf, 2,28 MB)
- Dátová príloha (.zip, 706 kB)
- Grafy a tabuľky (.xlsx, 2,39 MB)
- Tabuľka opatrení (.xlsx, 763 kB)
Analýza bola Radou analytických jednotiek schválená ako recenzovaná na základe posudkov:
- Ján Mykhalchyk Hradický (ÚHP MF SR) (.pdf, 192 kB)
- Marcela Veselková (ISP MPSVR SR)
- Radovan Slávik (MD SR) (.pdf, 198 kB)