hlavná stránka
ikona InstagramInstagram | ikona FacebookFacebook | ikona hľadaťVyhľadávanie | iconEnglish

Nemám auto, nemám autobus

Sociálno-ekonomické dopady znižovania emisií predstavujú kľúčovú výzvu pri realizácii klimatických politík. Zvýšenie cien palív v dôsledku dekarbonizácie sektora dopravy a budov môže mať nerovnomerné negatívne vplyvy na zraniteľné domácnosti. Európska únia preto zriadila Sociálno-klimatický fond, z ktorého má byť pre Slovensko vyčlenených 1,53 miliardy eur.

Publikácia ponúka index dopravnej chudoby, ktorý identifikuje regióny a jednotlivcov ohrozených dopravnou chudobou. Dôsledky drahších pohonných látok sa budú líšiť vzhľadom na rôzne miery dostupnosti dopravy a sociálno-ekonomické charakteristiky.

Približne 7 % obyvateľov Slovenska žije v oblastiach s vysokým stupňom ohrozenia dopravnou chudobou. V Prešovskom a Banskobystrickom kraji sa jedná o takmer polovicu obcí, pričom najohrozenejšie sú regióny Gemer, Horný Zemplín a sever Šariša.

Na základe indexu štúdia navrhuje a vyčísľuje konkrétne opatrenia zo Sociálno-klimatického fondu na znižovanie dopravnej chudoby. Opatrenia v sektore dopravy by mali cieliť na znižovanie prejavov existujúcich nerovností. Prostriedky je vhodné smerovať primárne do podpory verejnej osobnej, zdieľanej, dopytovej a aktívnej dopravy pre ohrozené skupiny alebo v ohrozených regiónoch. Výsledky štúdie môžu slúžiť ako podklad pre tvorbu Sociálno-klimatického plánu Slovenska.

Analýza bola Radou analytických jednotiek schválená ako recenzovaná na základe posudkov: