Viac informácií o projekte
Hlavným cieľom projektu je v súlade s výzvou Lepšie využívanie údajov (PSK-MIRRI-617-2024-DV-EFRR) vytvoriť platformu, kde sa údaje FO a PO stanú aktívom v konaniach v oblasti životných situácií, ktoré majú priamy vplyv na životné prostredie, osoba sa stane vlastníkom svojich dát, bude môcť o nich rozhodovať a využívať ich pre svoj prospech v súlade s definovanými pravidlami a zároveň naplniť povinnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „MŽP SR“) zabezpečením výmeny jej údajov a prenosu údajov medzi inštitúciami v rámci SR a v rámci členských štátov EÚ vytvorením moderného riešenia s konzistentnou, interoperabilnou a integrovanou databázou údajov. Projekt naplní koncept „Data-driven state“ (štát fungujúci na využívaní dát), prispeje tak k zlepšovaniu celkovej dostupnosti dát vo verejnej správe s dôrazom na „moje údaje“ a zároveň umožnení modernizáciu a racionalizáciu verejnej správy IKT prostriedkami. Projektom implementované používateľsky prívetivé prostredie umožní obojsmerný tok informácií, integráciu s modernými technológiami a zjednodušenie prístupu k údajom. Súčasný stav MŽP SR je charakteristický absenciou integrovanej platformy a vzájomnej integrácie informačných systémov, čo vedie k administratívnej náročnosti, zastaralým procesom a vysokej chybovosti administratívnych úkonov, t.z., že jedným z kľúčových zámerov projektu je centralizácia dát, kde všetky dáta budú spravované prostredníctvom centrálnej integračnej platformy. Táto platforma umožní jednoduchšiu správu, lepšiu dostupnosť a vyššiu kvalitu dát, pričom eliminuje riziko nejednotnosti dát medzi systémami. Zlepšenie efektivity bude dosiahnuté zavedením ETL (Extract, Transform, Load) procesu, ktorý zabezpečí efektívny prenos a spracovanie dát z rôznych zdrojov do cieľového dátového skladu (DWH). Tento krok zvýši rýchlosť prístupu k údajom a optimalizuje interné procesy MŽP SR. Tieto nástroje podporia lepšie rozhodovanie na základe aktuálnych dát a umožnia používateľom sami pracovať s dátami bez potreby zásahu IT oddelenia. Bezpečnosť a transparentnosť budú zaručené vďaka pokročilým bezpečnostným mechanizmom na ochranu dát, auditovanie a monitorovanie prístupov, čo zabezpečí vysokú úroveň ochrany citlivých údajov. Očakávané prínosy projektu zahŕňajú zlepšenie kvality dát a ich dostupnosti pre interné aj externé subjekty, zvýšenie efektivity procesov správy dát, rýchlejší prístup k informáciám a lepšie rozhodovanie. Centralizácia dátových tokov povedie k jednoduchšej správe údajov a zabezpečí ich ochranu pred neoprávneným prístupom, čím sa zníži riziko bezpečnostných incidentov. Celkovo projekt prispeje k modernizácii dátových procesov MŽP SR a zlepší fungovanie organizácie s dôrazom na transparentnosť, bezpečnosť a efektivitu.
Vládou schválená Národná koncepcia informatizácie verejnej správy SR (NKIVS) ako jednu zo svojich strategických priorít uvádza Manažment údajov: „Víziou v oblasti manažmentu údajov je verejná správa založená na údajoch, ktoré sú východiskom pre exaktné analýzy, na základe ktorých príslušné subjekty verejnej správy adekvátnym spôsobom rozhodujú. Verejná správa si váži údaje, ktoré získava, citlivo ich spracúva, efektívne ich využíva na poskytovanie kvalitných služieb a stará sa o ne ako o cenné aktívum. Legislatíva pokrýva aj oblasť prípadného zneužitia dát, sú stanovené sankčné mechanizmy v prípade porušení legislatívnych alebo etických pravidiel pri používaní týchto údajov. Nový prístup k nazeraniu na údaje ako na aktívum je potrebný aj ako súčasť komplexného prístupu (legislatíva, technológie, architektúra, procesy) k proaktívnemu riešeniu životných situácií občanov a k poskytovaniu lepších služieb verejnej správy.“
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) si je vedomý dôležitosti údajov potrebných pre výkon svojich činností vyplývajúcich z legislatívy. Údaje sú jedným z kľúčových aktív, ktoré inštitúcie vlastnia, bez ohľadu na to, či pôsobia vo verejnom alebo komerčnom sektore. Základnou motiváciou je aplikovanie strategickej priority NKIVS Manažment údajov. Každá inštitúcia verejnej správy musí do konca roku 2026 dosiahnuť merateľné ciele v tejto oblasti. Projekt priamo prispieva k naplneniu cieľov definovaných v Národnej koncepcii informatizácie verejnej správy SR 2021, konkrétne v rámci prioritnej osi 2 – Digitálna a dátová transformácia:
- Zvýšiť otvorenosť a transparentnosť údajov verejnej správy
- Dobudovať digitálne prostredie založené na zdieľaní údajov vo verejnej správe
Tento projekt je vypracovaný v súlade s:
- Vyhláškou č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy;
- Výzvou č. PSK-MIRRI-617-2024-DV-EFRR na predkladanie Žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku so zameraním na „Lepšie využívanie údajov“.
MŽP SR identifikovalo potrebu:
- Sprístupnenie relevantných údajov pre ostatné orgány verejnej moci, aby mali prístup k overeným a aktuálnym informáciám potrebným pre výkon svojich činností.
- Sprístupnenie údajov občanom, ktoré Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) o nich eviduje, vrátane poskytovania údajov prostredníctvom služby „moje dáta“, aby občania mali jednoduchý prístup k svojim informáciám. FO a PO sa stane vlastníkom svojich dát, bude môcť o nich rozhodovať a využívať ich pre svoj prospech v súlade s definovanými pravidlami.
- Zabezpečenie konzumácie referenčných údajov, čím sa zníži pracovné zaťaženie zamestnancov MŽP SR vďaka efektívnemu využitiu centrálne spravovaných dát.
- Publikovania analytických a otvorených údajov.
- Zlepšenie rozhodovacieho procesu vo verejnej správe prostredníctvom presnejších a spoľahlivých údajov, ktoré podporia efektívnejšie a informované rozhodovanie.
- Možnosť rozvoja platformy do budúcnosti prostredníctvom integrácie ďalších štruktúrovaných aj neštruktúrovaných údajov a napojenia na ďalšie systémy:
- prepojenie na Podporné služby integrácie údajov MOU: zápisová služba: pre komunikáciu zdrojového a referenčného registra (respektíve registra všeobecne), ktorá zabezpečí generickú službu pre iniciovanie dátovej synchronizácie zo strany zdrojového registra. Všetky tieto možnosti povedú k zjednodušeniu interných procesov inštitúcií verejnej správy.
- Integračná platforma a MDM ako služba - SaaS a PaaS služby - ktoré bude môcť využiť každá inštitúcia verejnej správy, ktorá má záujem o konsolidáciu svojich údajov, dátovú integráciu a publikovanie otvorených údajov.
- Implementácie rezortnej integračnej platformy.
- Zriadenie centrálnych registrov a evidencií, ktoré umožnia efektívnejšie riadenie dát a znížia pracovnú náročnosť zamestnancov ministerstva.
- Vytvorenie riešenia na jednoduchšie sprístupnenie údajov interne rôznym oprávneným osobám a útvarom, čo zlepší rozhodovanie vo verejnej správe;
- Zavedenie nástrojov na efektívne vyhľadávanie údajov.
· Zvýšenie kvality poskytovaných údajov zavedením riadenia kvality dát, čo zníži náročnosť na udržiavanie správnosti a aktuálnosti údajov v organizácii.
- Zriadenie registrov a evidencií, ktoré umožnia centrálne riadenie dát a minimalizujú administratívne zaťaženie zamestnancov.
- Časový harmonogram projektu je nastavený na 24 mesiacov od 1.5.2025 do 30.4.2027. Po ukončení projektu bude následne prebiehať podpora prevádzky. Podporné aktivity budú zabezpečené počas celých 24 mesiacov od začiatku trvania projektu.
Projekt bude financovaný z Programu Slovensko:
Priorita: 1P1 Veda, výskum a inovácie
Špecifický cieľ: RSO1.2 Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy
Opatrenie: 1.2.1 Podpora v oblasti informatizácie a digitálnej transformácie
Oblasť B: Podpora v oblasti zvýšenia kvality poskytovaných služieb
Akcia: Rozvoj dátovej interoperability informačných systémov vrátane plnenia Európskeho rámca pre interoperabilitu (EIF), EU Data Strategy a zavedenie pravidiel používania „mojich údajov”
Údaje v správe organizácie
Riadenie životného cyklu správy údajov zahŕňa viacero prepojených procesov a činností, ktoré sú nevyhnutné pre efektívne získavanie, správu, udržiavanie, distribúciu a archiváciu údajov v organizácii. Tento proces je obzvlášť dôležitý v projektoch, ktoré zahŕňajú informačné systémy obsahujúce objekty evidencie. Aby bol manažment údajov efektívny, je potrebné zaviesť štruktúrovaný proces. Zavedenie procesov nad informačnými systémami umožňuje efektívny manažment údajov v celom životnom cykle, od ich získania až po archiváciu a zaisťuje, že údaje budú správne spravované a chránené počas celého ich použitia.
Zavedenie role dátového kurátora (alebo dátového architekta) je kľúčovým krokom pre systematický manažment údajov a rozvoj iniciatívy otvorených údajov v organizácii. Táto rola musí byť definovaná v súlade s národnými strategickými prioritami v oblasti manažmentu údajov a otvorených údajov. Dátový kurátor bude zodpovedný za konceptualizáciu a realizáciu komplexných procesov správy údajov, vrátane vytvárania politiky správy údajov, zabezpečenia kvality údajov a ich dostupnosti.
Na MŽP SR nie je zavedený systematický Manažment údajov a riadenie životného cyklu správy údajov ani neexistuje rola dátového kurátora.
Budú vybudované nasledovné evidencie a to Register odbornej spôsobilosti, osvedčení a autorizácií a Register vydaných rozhodnutí MŽP SR pre správu nižšie uvedených údajov:
- Odborne spôsobilé osoby podľa §55 zákona č. 543/2002 Z.z.
- Odborne spôsobilé osoby podľa § 56 zákona č. 146/2023 z. z.
- Odborná spôsobilosť podľa § 6 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a kanalizáciách
- Odborná spôsobilosť na výkon odborného technicko-bezpečnostného dohľadu nad vodnými stavbami
- Odborne spôsobilé osôby podľa § 4 ods. 4 vyhlášky MŽP SR č. 383/2018 Z. z. o technických podmienkach návrhu rybovodov a monitoringu migračnej priechodnosti rybovodov
- Revízny technik ČOV
- Evidencia vydaných stanovísk a povolení
- Držitelia zariadení obsahujúcich polychlórované bifenyly
- Vydané akty riadenia - vestník, opatrenia, nariadenia
Nakoľko v súčasnosti pre tieto datasety neexistuje jednotný systém na evidenciu, súčasťou projektu je jej zavedenie. Údaje sú aktuálne evidované prostredníctvom pdf dokumentov a niekoľkých samostatných XLS súborov. Cieľom aktivity je konsolidovať všetky údaje, zabezpečiť jednotnú štruktúru a čistotu dát.
Prehľad jednotlivých kategórií publikovaných údajov
ID |
Register / Objekt evidencie |
Referenčné údaje |
Moje údaje |
Otvorené údaje |
Analytické údaje |
ID_01 |
Odborne spôsobilé osoby podľa §55 zákona č. 543/2002 Z.z. |
☐ |
☒ |
☒ |
☐ |
ID_02 |
Odborne spôsobilé osoby podľa § 56 zákona č. 146/2023 z. z. |
☐ |
☒ |
☒ |
☒ |
ID_03 |
Odborná spôsobilosť podľa § 6 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a kanalizáciách |
☐ |
☒ |
☐ |
☒ |
ID_04 |
Odborná spôsobilosť na výkon odborného technicko-bezpečnostného dohľadu nad vodnými stavbami |
☐ |
☒ |
☒ |
☒ |
ID_05 |
Odborne spôsobilé osôby podľa § 4 ods. 4 vyhlášky MŽP SR č. 383/2018 Z. z. o technických podmienkach návrhu rybovodov a monitoringu migračnej priechodnosti rybovodov |
☐ |
☒ |
☒ |
☐ |
ID_06 |
Revízny technik ČOV |
☐ |
☒ |
☒ |
☐ |
ID_07 |
Evidencia vydaných stanovísk a povolení |
☐ |
☐ |
☒ |
☐ |
ID_08 |
Držitelia zariadení obsahujúcich polychlórované bifenyly |
☐ |
☒ |
☒ |
☒ |
ID_09 |
Vydané akty riadenia - vestník, opatrenia, nariadenia |
☐ |
☐ |
☒ |
☐ |
ID_10 |
Evidencia Environmentálnych záťaži |
☐ |
☐ |
☒ |
☒ |
ID_11 |
Evidencia poskytnutých príspevkov |
☐ |
☒ |
☒ |
☒ |
Prehľad plánovaného využívania iných ISVS (integrácie) – TO BE
Kód ISVS |
Názov ISVS |
Kód integrovaného ISVS |
Názov integrovaného ISVS |
isvs_14666 |
Platforma dátovej a procesnej integrácie rezortu životného prostredia (PDAPI) |
IS EZ |
Architektúra
Moderná architektúra orientovaná na cloud a mikroslužby predstavuje zásadný posun oproti tradičným monolitickým a SOA systémom, ktoré sú často menej flexibilné a ťažko škálovateľné. V cloudovo orientovanom prístupe sa riešenie skladá z množstva menších, nezávislých mikroslužieb, ktoré sú jednoducho spravovateľné a škálovateľné podľa aktuálnych potrieb. Tieto služby fungujú na rôznych úrovniach spracovania a využívajú cloudové technológie na zabezpečenie flexibility, optimalizácie zdrojov a nákladovej efektívnosti.
Jeden z hlavných bodov interakcie používateľov so systémom sú webové a mobilné rozhrania. Tieto rozhrania komunikujú prostredníctvom API Gateway, ktorá zabezpečuje autorizáciu prístupov k jednotlivým rozhraniam systému. API Gateway funguje ako centrálny integračný bod, ktorý prijíma a smeruje požiadavky k relevantným službám, čím zabezpečuje bezpečnú a efektívnu komunikáciu.
Backendová vrstva zahŕňa rôzne aplikačné mikroslužby, z ktorých každá vykonáva konkrétnu, úzko špecializovanú funkciu. Tieto služby sú nezávislé, ale môžu medzi sebou spolupracovať prostredníctvom robustnej integračnej vrstvy. Služby sú prevádzkované bez potreby správy serverov (serverless) a to aj v prípade kontajnerizovaného typu služby.
Integračná vrstva, ktorá využíva okrem iného aj integračnú orchestráciu, umožňuje riadenie integračných tokov medzi jednotlivými mikroslužbami a zabezpečuje, aby komplexné procesy prebiehali plynulo. Tento prístup zaisťuje flexibilitu, ktorá umožňuje rýchlu adaptáciu systému na meniace sa potreby bez narušenia ostatných častí architektúry. Integračná vrstva umožňuje bezproblémovú výmenu dát medzi jednotlivými časťami systému prostredníctvom API, správ, dátových tokov a integračnej orchestrácie. Tým sa zabezpečuje interoperabilita a plynulý tok údajov medzi rôznymi systémami, čo umožňuje škálovanie a rozšírenie architektúry v súlade s potrebami.
Riešenie obsahuje aj platformu pre vykonávanie, riadenie a monitorovanie biznis procesov, ktorá zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečení štandardizácie, konzistencie a automatizácie v rámci fungovania rezortných služieb. Táto platforma umožňuje modelovanie procesov v súlade s metodikou BPMN a ich následné spúšťanie vo forme workflow, ktoré prepájajú ľudské úlohy, systémové volania, rozhodovacie logiky a externé integračné body. V súčinnosti s nadradenými aj podriadenými organizáciami riešenie podporuje koordinovaný výkon procesov naprieč rôznymi úrovňami verejnej správy, vrátane prípadov, kde je potrebné zapojiť viaceré subjekty v rámci jedného životného cyklu služby. Platforma zároveň umožňuje flexibilnú integráciu s existujúcimi systémami, službami a dátovými zdrojmi, čím podporuje znovupoužiteľnosť existujúcich komponentov a znižuje potrebu duplicitnej funkcionality. Vďaka tejto vrstve je možné pružne reagovať na legislatívne alebo organizačné zmeny prostredníctvom úprav procesných modelov bez zásahu do aplikačnej logiky.
Architektúra obsahuje aj rozsiahly ekosystém na evidenciu a správu dát. Na úrovni ukladania dát sa používa Data Lake, ktoré umožňuje ukladanie veľkých objemov štruktúrovaných aj neštruktúrovaných dát. Toto riešenie je ideálne pre zhromažďovanie surových ale aj predspracovaných dát z rôznych zdrojov, ktoré môžu byť následne transformované a analyzované. Súčasťou systému je aj dátový sklad (Data Warehouse, DWH), ktorý poskytuje výkonné nástroje na analýzu štruktúrovaných údajov. Týmto spôsobom je možné spracovávať analytické, ako aj historické dáta, čo otvára priestor pre pokročilú analytiku a podporu rozhodovacích procesov. Dôležitou vrstvou v tomto riešení je aj Business Intelligence (BI). BI nástroje poskytujú pokročilú analytiku, ktorá umožňuje vizualizáciu údajov a tvorbu reportov. Tieto nástroje sú prepojené s Data Lake a DWH, čo poskytuje komplexný pohľad na výkonnosť systému, správanie používateľov a kľúčové obchodné metriky. Výstupy z BI systémov sú následne publikované prostredníctvom rôznych platforiem, čo umožňuje zdieľanie relevantných informácií s internými aj externými zainteresovanými stranami v reálnom čase. Na zabezpečenie kvality a dôveryhodnosti dát budú do architektúry začlenené aj nástroje pre správu dát, vrátane komponentov pre data quality, data lineage, data catalog a master data management. Tieto nástroje zabezpečujú validáciu, čistenie, štandardizáciu a sledovanie pôvodu dát, čo je kľúčové pre transparentnosť a konzistentnosť v celom dátovom cykle. Implementácia takéhoto rámca umožňuje efektívnu správu dátových aktív, podporuje dátovú zodpovednosť a uľahčuje dodržiavanie regulačných požiadaviek.
Okrem dátového spracovania a analýzy je v tejto architektúre kladený veľký dôraz na bezpečnosť. Bezpečnostné služby, ako je správa identít a prístupov (IAM), šifrovanie dát a ochrana citlivých údajov, sú neoddeliteľnou súčasťou riešenia. Tieto služby zabezpečujú, že prístup k systémovým zdrojom je riadený na základe rol a oprávnení, čím sa minimalizuje riziko neoprávnených prístupov. Šifrovanie dát počas ich prenosu aj ukladania zaručuje, že citlivé informácie sú chránené pred potenciálnymi hrozbami.
Architektúra zahŕňa aj robustný systém dohľadu a monitorovania (observability). Služby na monitorovanie služieb a infraštruktúry, ako sú Logging, Monitoring a Tracing, poskytujú detailné informácie o stave a výkone systému. Tieto nástroje umožňujú včasnú detekciu problémov, identifikáciu úzkych miest a rýchlu nápravu chýb, čím sa zvyšuje celková spoľahlivosť a dostupnosť systému. Monitoring a sledovanie výkonu sú kľúčové pre zabezpečenie vysokého štandardu služieb a optimalizáciu zdrojov.
DevOps procesy zohrávajú v tejto architektúre významnú úlohu. Automatizácia vývojových a prevádzkových úloh pomocou CI/CD nástrojov, ako je GitLab, umožňuje efektívne riadenie životného cyklu aplikácií od vývoja, cez testovanie až po nasadenie. Navyše, používanie infraštruktúry ako kód (IaC) umožňuje automatizované nasadzovanie a správu infraštruktúry, čo zvyšuje konzistentnosť a znižuje riziko chýb pri manuálnych zásahoch. Zálohovanie a obnova po havárii sú neoddeliteľnou súčasťou tejto architektúry, čo zaisťuje kontinuitu prevádzky aj v prípade výpadkov.
Celkovo je táto architektúra navrhnutá tak, aby využívala všetky výhody cloudových služieb. Flexibilita, škálovateľnosť, bezpečnosť a efektívna správa dát sú základnými piliermi tohto riešenia, ktoré je pripravené podporovať moderné rezortné procesy a umožniť rýchle prispôsobenie sa dynamicky sa meniacim požiadavkám legislatívy.